Terrorbekæmpelse beskrives som en topprioritet for EU. “Som led i EU's respons på terrorisme efter angrebene 11. september 2001 opstillede EU i december samme år en liste over personer, grupper og enheder, som er involveret i terrorhandlinger og omfattet af restriktive foranstaltninger.”
“Ifølge den fælles holdning skal listen udarbejdes ud fra præcise oplysninger, der viser, at en retlig eller en tilsvarende kompetent myndighed har truffet en afgørelse over for den pågældende person, gruppe eller enhed. Afgørelsen kan vedrøre indledning af efterforskninger af eller retsforfølgning for en terrorhandling eller et forsøg på at udføre eller muliggøre en sådan handling, eller dom for sådanne handlinger.”
“Personer, grupper og enheder kan tilføjes på listen på grundlag af forslag fra medlemsstaterne ud fra en afgørelse truffet af en kompetent myndighed i en medlemsstat eller et tredjeland.”
“De personer, grupper og enheder, der står på listen, er omfattet af både indefrysning af pengemidler og andre finansielle aktiver og skærpede foranstaltninger vedrørende politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager.”
“Desuden må der hverken direkte eller indirekte stilles pengemidler, finansielle aktiver eller økonomiske ressourcer til rådighed for dem. De er alle EU-eksterne terrorister.”
“Dertil har EU siden september 2016 kunnet indføre autonome sanktioner over for ISIL (Da'esh) og Al-Qaeda samt personer og enheder, der er knyttet til eller støtter dem.” [1]
Det kræver enstemmighed blandt EU’s medlemslande for at en organisation kan placeres på EU’s terrorliste. [2]
De islamistiske terrororganisationer Hizbollah, Hamas og Palæstinensisk Islamisk Jihad, der ligesom præstestyret i Iran har et erklæret mål om at tilintetgøre Israel, står alle på EU’s liste over terrororganisationer. Disse organisationer modtager alle politisk, økonomisk og militær støtte fra præstestyret gennem Irans Revolutionsgarde.
Desuden står terrororganisationen Popular Front for the Liberation of Palestine - General Command, som også modtager støtte fra præstestyret, på EU’s terrorliste.
Endvidere står Direktoratet for intern sikkerhed under Irans efterretnings- og sikkerhedsministerium, som må antages at have et omfattende samarbejde med Irans Revolutionsgarde, ligeledes på EU’s terrorliste.
Ydermere står 6 personer fra Iran også på EU’s terrorliste. [3] [4] [5]
Ifølge en rapport havde omkring 500 militante fra Hamas og Palæstinensisk Islamisk Jihad modtaget speciel kamptræning i Iran i september 2023, under Irans Revolutionsgardes supervision, forud for terrorangrebet mod Israel den 7. oktober 2023. [6]
I den seneste af de årlige landerapporter om terrorisme af det amerikanske udenrigsministerium fra 2021 fremgår det, at Iran fortsat er verdens ledende statssponsor af terrorisme, hvilket omfatter facilitering af en bred vifte af terror og ulovlige aktiviteter rundt om i verden. Irans Revolutionsgarde beskrives som Irans primære redskab til at kultivere og støtte terrorisme.
Endvidere fremgår det at: “Senior al-Qa’ida (AQ) members continued to reside in the country, and Iran has refused to publicly identify members it knows to be living in Iran. Iran has allowed AQ facilitators to operate a core facilitation pipeline through Iran since at least 2009, enabling AQ to move funds and fighters to South Asia and Syria, among other locales.” [7] [8]
I februar 2023 fremgik det af en rapport fra FN, at terrorgruppen Al-Qaedas nye leder Saif Al-Adel befinder sig i Iran. I den forbindelse udtalte talsmand for USA’s udenrigsministerium Ned Price at terrorlederens tilstedeværelse i Iran, hvor Al-Qaeda har sikkert værested, blot er endnu et eksempel på Irans vidtrækkende støtte til terrorisme samt destabiliserende aktiviteter i Mellemøsten og resten af verden. [9] [10]
Således står Irans Revolutionsgarde for direkte eller indirekte politisk, økonomisk og militær støtte til mindst 6 ud af 23 organisationer, som EU har klassificeret som terrororganisationer. Dermed støtter Irans Revolutionsgarde 26 % eller ¼ af de terrororganisationer, som er opført på EU’s terrorliste.
Dertil er 6 ud af 13 personer på EU’s terrorliste, svarende til 46 %, fra Iran.
Vedrørende Irans Revolutionsgarde og EU’s definition af terrorvirksomhed, skriver ekspert på området Matthew Levitt blandt andet følgende: “By any measure, the IRGC is actively engaged in exactly these types of activities, both in Europe and beyond. According to a data set maintained by this author of Iranian foreign operations (including assassination, abduction, and surveillance plots), over just the past five years Iran has instigated at least 33 plots in Europe. These include plots in EU member states like Cyprus, Denmark, France, Germany, and the Netherlands. Other plots elsewhere in Europe occurred in Albania, Sweden, and the U.K. In each of these cases, investigations have been opened, and in many cases judicial authorities are engaged in active prosecutions targeting IRGC and other Iranian operatives. Consider, for example, the assassination plot targeting Bernard-Henri Levy in France; the plot targeting an Iranian dissident rally in Paris in 2018; plots surveilling and targeting Iranian dissidents in Albania, the Netherlands, Germany, Sweden, Scotland, and the U.K.; and attacks on German synagogues in North Rhine-Westphalia. According to a recent report issued by Austria’s Federal Office for the Protection of the Constitution and Counterterrorism, Iranian intelligence services - including the IRGC’s intelligence organization and its Quds Force - have spread in the country.”
“The EU should be able to rely on its own designation decisions targeting the IRGC for terrorism-related activities, such as the 2020 measure targeting Iran for its activities in Syria. That measure included Iran’s Quds Force, which the EU defined as ‘a specialist arm of the IRGC.’ That designation noted that the IRGC’s Quds Force helps the Syrian regime terrorize its own people. The EU has a long record of designating IRGC officials, in part to prevent terrorist financing. A 2012 EU measure specifically highlighted the IRGC Quds Force as being ’responsible for operations outside Iran’ and as Tehran’s principle tool ‘for special operations and support to terrorist groups.’” [11]
Europa-Parlamentet har i to resolutioner, af 19. januar og 16. marts 2023, opfordret Rådet for den Europæiske Union til at sætte Irans Revolutionsgarde på EU’s terrorliste. [12] [13]
Denne opfordring bakkes ligeledes op af Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen. [14]
Endvidere har folkevalgte i parlamenter i en række EU-lande, herunder blandt andre Holland og Tyskland, også opfordret deres respektive regeringer til det samme. [15] [16]
Den Hollandske regering har udtrykt sin støtte til at sætte Irans Revolutionsgarde på EU’s terrorliste. [17]
Den 10. maj 2023 besluttede parlamentet i Sverige enstemmigt (349-0), at Irans Revolutionsgarde skal klassificeres som en terrororganisation. Dette skete med en opfordring til landets regering om, at arbejde for skabelse af enighed i EU om inkludering af organisationen på EU’s terrorliste. [18] [19]
Ifølge Litauens udenrigsminister Gabrielius Landsbergis er der en tiltagende konsensus blandt EU’s medlemslande om at sætte Irans Revolutionsgarde på EU’s terrorliste. [20]
Siden præstestyrets brutale undertrykkelse af den folkelige opstand mod styret i september 2022, har EU indført 10 sanktionspakker mod styret, på grund af alvorlige brud på menneskerettigheder. Dertil har EU indført sanktioner mod præstestyret på grund af styrets støtte til undertrykkelse af befolkningen i Syrien og Ruslands ulovlige krig i Ukraine. Blandt de personer og enheder, der er underlagt restriktive foranstaltninger af EU, som følge af disse sanktioner, er den største gruppe tilknyttet Irans Revolutionsgarde. [21]
Opfordringen til at inkludere Irans Revolutionsgarde på EU’s terrorliste bakkes desuden op af USA, hvor organisationen står på landets egen terrorliste. [22]
I parlamentet i Storbritannien, senatet i Australien og senatet i Canada er det blevet vedtaget, at opfordre landenes respektive regeringer til at kategorisere Irans Revolutionsgarde som en terrororganisation. [23] [24] [25]
På baggrund af ovenstående er det fuldstændigt indlysende, at Irans Revolutionsgarde retmæssigt bør stå på EU’s terrorliste.
Ligesom i for eksempel Holland og Sverige, vil det således være nærliggende for parlamenter i andre EU-lande, at tilkendegive en opfordring til deres respektive regeringer, om at arbejde for skabelse af enighed i EU om inkludering af Irans Revolutionsgarde på EU’s terrorliste.